در این مطلب در مورد سوسک آلمانی و انواع آن، نحوه مقابله با آن و سمپاشی سوسک ریز صحبت میکنیم. اگر در خانه شما سوسک‌های ریز وجود دارد، حتما این مطلب را بخوانید تا بتوانید اقدامات لازم جهت نابودی آن را انجام بدهید. همچنین بهترین شرکت سمپاشی سوسک ریز خدمت شما معرفی میشود.

سمپاشی سوسک آشپزخانهمعرفی سوسک ریز و انواع آن

سوسک حشره‌ای کوچک است که اکثر افراد از آن متنفر هستند. این حشره انواع مختلفی دارد؛ که از میان آنها، می‌توان به سوسک آسیایی، سوسک امریکایی، سوسک آلمانی، سوسک شرقی، سوسک چوب و سوسک مکعبی اشاره کرد.

سوسک، از قدیمی‌ترین و سخت جان‌ترین جانداران روی زمین است. این حشره در نقاط مختلف جهان با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع تغذیه‌ای که داشته است در گذر سالیان دراز، اشکال مختلفی پیدا کرده و گونه‌های متفاوتی از آن پدید آمده است.

سوسک ریز که با نام سوسک آلمانی یا سوسک آشپزخانه و سوسک کابینت نیز شناخته می‌شود، رایج‌ترین نوع سوسک در دنیاست. اندازه این سوسک بین 1.3 تا 1.6 سانتی متر می‌باشد و رنگ آن نیز از زرد تا قهوه‌ای پررنگ متغیر می‌باشد.

در معدود مواردی به رنگ سیاه نیز ممکن است دیده شود که گفته میشود این رنگ به دلیل مواجه شدن این حشره با برخی سموم است.

این نوع سوسک معمولا در زیر کابینت، آبراه‌ها و درز دیوارها پنهان میشود. بیشتر در جایی که به رطوبت نزدیک باشد، زندگی میکند. دلیل آن این است که این گونه نمی‌تواند بیش از سه روز بدون آب دوام بیاورد.

از آنجایی که این سوسک‌ها، مکان‌های گرم و مرطوب مانند آشپزخانه را برای زندگی و تولید مثل به دیگر مناطق ترجیح میدهند، در آشپرخانه‌ها و رستوران‌های زیادی دیده میشوند. و از آنجایی که این مکان‌ها باید کاملا بهداشتی باشند، مبارزه با این نوع سوسک‌ها و ریشه کن کردن آنها از محیط، بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

از طرفی مقابله با آن و نابودی کامل آن، بنابه دلایلی که در ادامه گفته میشود، کار بسیار مشکلی می‌باشد.

اگر شما نیز در آشپزخانه یا هر محیط دیگری با این مشکل روبرو هستید، نگران نباشید، بهترین روش نابودی سوسک ریز در این مقاله به شما گفته خواهد شد.

سمپاشی سوسک ریزتخم گذاری و تولید مثل سوسک ریز

تخم گذاری سوسک ریز به صورت کپسول گذاری است. در هر کپسول بین 30 تا 40 عدد تخم سوسک قرار دارد.

چرخه کامل حیات یک سوسک ریز 100 روز است. جنس نر و جنس ماده از روی شکل ظاهری قابل تشخیص هستند، جنس نر کمی باریک‌تر از جنس ماده می‌باشد و جنس ماده قد بلندتری هم دارد.

سوسک ریز ماده معمولا یک بار در طول عمر خود جفت گیری میکند اما با همان یک بار، بین 4 تا 6 بار می‌تواند کپسول گذاری کند که هر کپسول به تعدادی که گفته شد حاوی تخم است.

بنابراین با توجه به طول عمر سوسک ریز یا سوسک آلمانی، این نوع سوسک بیش از انواع دیگر تولید مثل میکند و سرعت تولید مثل آن بالاتر سایر گونه‌ها است. بنابراین خیلی زود، در مدت زمان کوتاهی تعداد آنها زیاد شده و مقابله با آنها سخت‌تر میشود.

در صورت مساعد بودن شرایط زندگی، تامین تغذیه و عدم تهدید، یک سوسک ماده در طول زندگی‌اش می‌تواند بیش از یک میلیون سوسک را به دنیا بیاورد که عدد بسیار بزرگی است!

سوسک‌ها به علت کوچکی و انعطاف بدنی که دارند، خیلی راحت از سوراخ آبراه‌ها، درز درب و پنجره‌ها و هواکش‌ها، خود را به منزل و آشپزخانه شما می‌رسانند. سپس در جایی مخفی شده و در مواقع تاریکی بیرون آمده و خود را تغذیه می‌کنند.

از آنجایی که برای تولید مثل و تکثیر سوسک‌ها نیازی به حضور همیشگی و همزمان جنس نر و ماده نیست، یک سوسک ماده اگر به خانه شما راه پیدا کند، در اکثر مواقع می‌تواند تخم گذاری کرده و تکثیر شود.

این موارد به تکثیر و تولید مثل سوسک کمک کرده و به همین دلایل است که این همه سال با وجود تمام تلاشی که برای از بین بردن آن توسط بشر صورت گرفته است اما هنوز منقرض نشده است.

حال که با این حشره آشنا شدید، بیایید ببینیم که چرا به آن موذی میگوییم و چرا باید آن را از بین ببریم؟

دلیل از بین بردن سوسک ریز

سوسک‌های خانگی مانند سوسک ریز یا آلمانی عامل انتقال آلودگی و بیماری هستند، آنها از فاضلاب و جاهای کثیف عبور کرده و ممکن است روی ظروف آشپزخانه یا هر جای دیگری قرار بگیرند.

طبق تحقیقات انجام شده، سوسک‌های آشپزخانه آلودگی میکروبی زیادی را منتقل می‌کنند و به هیچ وجه نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

از مشکلات رایجی که سوسک ریز می‌تواند برای افراد ایجاد کند به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

آلرژی، مسمومیت غذایی، آسم و تنگی نفس.

همچنین وجود این حشره در آشپزخانه برای طولانی مدت، موجب بیماری های مختلفی از جمله بیماری سالمونلا ممکن است بشود.

یک عامل بیماری زای دیگر مربوط به کپسول‌های تخم گذاری این حشره است. پوشش خارجی تخم سوسک بعد از شکسته شدن خشک شده و در هوا به راحتی معلق میشود. این ذرات از طریق تنفس ممکن است وارد بدن انسان بشوند.

همانطور که متوجه شدید از بین بردن سوسک ریز و مبارزه با آن در خانه‌ها ضرورت دارد. در رستوران‌ها و هتل‌ها طبق قانون نباید هیچ گونه حشره موذی در محیط وجود داشته باشد و در خانه‌ها نیز به خاطر سلامتی افراد خانه، باید این حشره را به طور کامل از بین برد.

از نظر روانی نیز ثابت شده است که وجود سوسک در خانه، آرامش و اعصاب اعضای خانواده را بهم میریزد و همچنین برای افرادی که افسردگی دارند خطرناک است.

اما چه راه‌هایی برای از بین بردن این حشره موذی وجود دارد و بهترین راه نابودی آن چیست؟ در ادامه این مورد را بررسی خواهیم کرد.

سم-پاشی سوسک ریزنحوه از بین بردن سوسک ریز

سوسک ریز یا آلمانی در برابر سموم مختلف مقاومت بسیار خوبی از خود نشان میدهد. در واقع اینکه بعد از سالها همراه با انسان‌ها زندگی کرده است این موجود را تکامل یافته‌تر و مقاوم‌تر کرده است.

بسیاری از روش‌هایی که تاکنون برای از بین بردن سوسک ریز ارائه شده‌اند؛ عملا کارایی لازم را ندارند. به عنوان مثال حشره‌کش‌های برقی یا آفت کش‌ها و سموم معمولی نمی‌توانند همه انواع سوسک‌ را به طور کامل از بین ببرند.

حشره کش‌های برقی که در بازار هستند دو نوع می‌باشند؛ یا با تولید سم یا با روش‌های دیگر به طور مستقیم سوسک را میکشند که حتما سوسک باید در محدوده آن قرار بگیرد یا اینکه امواجی از خود منتشر میکنند که سوسک را دور میکند. در هر دو حالت حشره کش‌های برقی قادر نیستند محیط را عاری از سوسک کنند.

از آنجایی که سوسک ریز خیلی سریع حرکت میکند و مهارت بالایی در اختفاء دارد، در نتیجه به راحتی می‌تواند مخفی شده و خودش را از تهدیدات دور نگه میدارد. بنابراین به طور مستقیم توسط انسان هم قابل حذف کامل نیست.

اگر شما قبلا با مشکل سوسک‌های ریز روبرو شده باشید، حتما سعی در نابودی آنها داشته‌اید ولی شکست خورده‌اید.

زمانی که شما مقداری سم تهیه کرده و در قسمت‌های مختلفی از آشپزخانه می‌ریزید، این کار نمی‌تواند همه سوسک‌ها و تخم‌ها را نابود کند و از طرفی تولید مثل بالای سوسک باعث میشود که دوباره در مدت زمانی کوتاه سر و کله‌شان پیدا شود. ضمن اینکه هر نوع سمی را نمی‌توان در آشپزخانه ریخت و برای سلامتی ممکن است خطرناک باشد. سوسک‌ها نیز بسیاری از سم‌ها را بد تشخیص داده و سمتشان نمیروند.

بنابراین کار سمپاشی باید توسط افراد متخصص و باتجربه صورت بگیرد تا تمامی سوسک‌ها و تخم‌هایشان از بین برود و نیاز دوباره‌ای به انجام سمپاشی نباشد.

همانطور که متوجه شدید بهترین روش نابودی سوسک ریز، سمپاشی اصولی است که در ادامه در مورد آن گفته خواهد شد.

سمپاشی سوسک کابینتسمپاشی سوسک ریز تضمینی

روش‌های مختلفی برای سمپاشی و نابودی سوسک ریز وجود دارد، این نوع سوسک در برابر بسیاری از سموم مقاوم است و به سختی از بین میرود. بنابراین باید یک فرد با تجربه و متخصص در این کار اقدام به پاکسازی محل از سوسک آلمانی یا سوسک ریز نماید.

شرکت سمپاشی تهران، بهترین و تجربه شده‌ترین روش‌ها را برای سمپاشی سوسک آلمانی به کار میگیرد. بنابراین کسانی که در تهران هستند، می‌توانند از این شرکت حرفه‌ای و با تجربه کمک بگیرند.

سمپاشی تهران، سمپاشی سوسک آشپزخانه یا سوسک ریز را به دو صورت زیر انجام میدهد:

  1. سمپاشی مایع: که با دستگاه انجام میشود و در این روش، بعد از سمپاشی می‌بایست به مدت 4 ساعت محل را ترک کرد.
  2. سمپاشی خشک: که در این روش نیازی به ترک محل نیست و نوع سم به کار رفته کاملا گیاهی می‌باشد و برای انسان خطری ندارد.

این شرکت همچنین سمپاشی برای سایر حشرات مانند: موریانه، موش، ساس، بید، کک و غیره را به صورت کاملا تضمینی انجام میدهد. تجربه و سابقه طولانی این شرکت باعث شده است که تمامی پروژه‌ها با موفقیت انجام بشوند.

شرکت سمپاشی تهران برای از بین بردن حشرات موذی از سموم گیاهی و تایید شده استفاده میکند. این سموم در عین قدرتمند بودن، برای سلامتی انسان نیز خطرناک نیستند.

دقت داشته باشید که بسیار مهم است تا کار سمپاشی به صورت ایمن و بی خطر برای سلامتی انسان و مواد غذایی انجام بشود.

سم پاشی سوسک ریز در تهران برای خانه‌ها، ادارات، خوابگاه‌ها و غیره توسط این شرکت به صورتی انجام می‌شود که نیاز به خالی کردن ساختمان و ترک ساختمان برای مدت طولانی نیست. همچنین کار در اسرع وقت و در کمترین زمان ممکن انجام میشود و نیازی به جا به جایی وسایل هم نیست.

بسیاری از ارگان‌ها و ادارات یا خوابگاه‌ها در تهران مدت زمان زیادی را نمی‌توانند به تخلیه محیط و عملیات سمپاشی اختصاص بدهند، به همین خاطر این شرکت تمام سعی خود را کرده است تا با پرسنل و تجهیزات خود، این کار را در کمترین زمان انجام بدهد.

هزینه سمپاشی سوسک ریز

این شرکت از سموم مجاز و گیاهی استفاده میکند، بنابراین سمپاشی سوسک ریز که توسط شرکت سمپاشی تهران انجام می‌شود، کاملا ایمن بوده و خطری برای انسان و مواد غذایی ندارد.طبیعتا هرچقدر مکان وسیع‌تر باشد و تعداد اتاق‌های بیشتری داشته باشد سم بیشتری مصرف شده و این در افزایش قیمت موثر خواهد بود.

همچنین هرچقدر آلودگی محیط به سوسک بیشتر باشد نیاز به استفاده بیشتری از سم خواهد بود. در ضمن هزینه سمپاشی هر کدام از انواع سوسک با دیگری فرق میکند چون سموم مختص خودشان را نیاز دارند.

در موارد معدودی، مخصوصا در خانه‌های قدیمی، ممکن است که سوسک به جداره‌های دیوار یا کف و سقف زمین نفوذ کرده و نیاز به شکافتن سطوح باشد که هزینه بازسازی به هزینه سمپاشی اضافه خواهد شد.

شرکت سمپاشی تهران، بهترین و مناسب‌ترین نرخ سمپاشی را دارد، بنابراین با خیال راحت می‌توانید از خدمات این شرکت استفاده کنید.

حال سوالی که ممکن است ذهن برخی را به خود مشغول کند این است که در صورت انجام سمپاشی و نابود کردن سوسک‌ها آیا لازم است بعدا مثلا یک سال دیگر، سمپاشی مجددا تکرار شود؟ یا یک بار سمپاشی کافی است؟

در صورتی که شما محیط را کاملا تمیز و پاکیزه نگه دارید و اصول بهداشتی را رعایت کنید و سوسک جدیدی از بیرون به خانه شما راه پیدا نکند، نیازی به سمپاشی مجدد نخواهید داشت.

پس رعایت اصول بهداشتی بسیار مهم است و در ادامه در مورد راه‌های پیشگیری از ورود سوسک به خانه و راه‌های جلوگیری از تکثیر آن صحبت خواهیم کرد.

نابودی سوسک ریزراه‌های پیشگیری از ورود سوسک به خانه و تکثیر آن

اقداماتی وجود دارد که اگر شما آنها را رعایت کنید، احتمال اینکه سوسک به خانه شما راه پیدا کند یا بتواند تکثیر شود بسیار کم میشود. البته توجه داشته باشید که سوسک در مناطق گرمسیر خیلی خوب رشد و تکثیر میشود اما در مناطق سردسیر نمی‌تواند دوام بیاورد. بنابراین شهرهای سرد ایران نگرانی چندانی از این بابت نخواهند داشت اما شهرهای گرمسیر باید خیلی مراقب سوسک باشند.

شما ابتدا باید راه‌های ورود سوسک به خانه را کنترل کنید. برای تمامی دریچه‌های آبراه‌های حمام و آشپزخانه از کفشورهای مناسب استفاده کنید که جلوی ورود سوسک به خانه را بگیرند. سوسک‌های ریز از سوراخ دریچه‌های معمولی به راحتی عبور می‌کنند و فقط کفشورهای جدید می‌توانند جلوی عبور حشرات را بگیرند.

برای تمامی پنجره‌ها خصوصا آنهایی که به کوچه و خیابان راه دارند، توری نصب کنید. از درب و پنجره‌های دوجداره استفاده کنید که درز باز ندارند و حشرات نمی‌توانند در حین بسته بودن از آنها عبور کنند.

لوازم منزل خصوصا لوازم چوبی دست دوم را به خانه نیاورید چون ممکن است حاوی تخم حشرات باشند. در صورتی که به مسافرت رفته‌اید و جایی بوده‌اید که سوسک داشته یا احتمال آن وجود داشته، حتما وسایل خود را بررسی کنید تا حاوی این حشره یا تخم آن نباشد.

بعد از رعایت این موارد، نوبت به رعایت موارد بهداشتی در خانه و آشپزخانه میرسد، چون همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم اگر سوسک شرایط زندگی و تغذیه‌اش مناسب نباشد و احساس خطر کند، تولید مثل نخواهد کرد.

بنابراین حتما آشپزخانه را تمیز نگه دارید، زباله‌ها را هر شب بیرون ببرید و سعی کنید زباله در خانه نماند. پسمانده‌ها و دور ریزها را در آشپزخانه نگه ندارید. سینک ظرفشویی، دیوارهای آشپزخانه و کابینت‌ها را بشویید و تمیز نگه دارید. اجاق گاز را همیشه پاکیزه نگه دارید.

همچنین کف آشپزخانه را خشک نگه دارید و لوله‌ها و شیرآلاتی که چکه میکنند را تعمیر کنید.

اگر همه موارد فوق که گفته شد را رعایت کنید، سوسک به راحتی نمی‌تواند در آشپزخانه شما زندگی کند و تکثیر شود.

جمع بندی

سوسک ریز یا سوسک آلمانی که به سوسک کابینت نیز معروف است، یکی از رایج‌تری انواع سوسک است که بسیاری از خانه‌ها در ایران و جهان دچار آن هستند.

بسیاری از افراد خصوصا بانوان از این حشره موذی وحشت داشته و تحقیقات علمی نیز ثابت کرده است علاوه بر خطرات زیست محیطیِ سوسک به عنوان ناقل میکروب و بیماری، تاثیر روانی نیز روی افراد دارد. به همین جهت مقابه با آن و نابود کردن آن بسیار اهمیت دارد.

خوابگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر مکان‌هایی که مردم در آنجا هستند حتما باید عاری از وجود سوسک و سایر حشرات موذی باشد، بنابراین این مکان‌ها با توجه به وسیع بودن فضا باید حتما از تیم متخصص سمپاشی کمک بگیرند.

بسیاری از سموم و روش‌هایی که برای از بین بردن سوسک ریز وجود دارند و توسط مردم استفاده میشوند، کاملا موثر نیستند و نمی‌توانند همه سوسک‌های محیط و تخم‌ها را از بین ببرند. بنابراین مدت کوتاهی بعد دوباره سر و کله سوسک‌ها در آشپزخانه پیدا میشود.

بهترین راه از بین بردن سوسک‌های ریز برای همیشه، سمپاشی درست و اصولی است که باید توسط فرد متخصص و باتجربه انجام شود.

شرکت‌های مختلفی در این زمینه وجود دارند که شرکت سمپاشی تهران بنابر دلایل زیر بهترین گزینه برای این کار است.

این شرکت از سموم مجاز و گیاهی استفاده میکند، بنابراین سمپاشی سوسک ریز که توسط شرکت سمپاشی تهران انجام می‌شود، کاملا ایمن بوده و خطری برای انسان و مواد غذایی ندارد. همچنین نیازی به جابه‌جایی اجسام و وسایل نیست و این کار با کمتری دردسر و هزینه انجام میشود.

تجربه بالای سمپاشی تهران در انواع سمپاشی و آشنایی به انواع سموم و حشرات، این شرکت را در پروژه‌های خود کاملا موفق کرده است. تعداد زیاد پروژه‌های موفق و رضایت مشتریان در تایید کیفیت خدمات این شرکت بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

لازم به ذکر است که سمپاشی توسط این شرکت به صورت کاملا تضمینی انجام شده و شما لازم نخواهد بود چند بار برای این کار هزینه کنید.

بنابراین برای سمپاشی سوسک کابینتی یا سوسک ریز و هر نوع سوسک دیگر می‌توانید از خدمات این شرکت استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *